Småvissen idag!

Hade tänkt ta en sväng med hundarna idag men känner mig vissen och snuvig. Alltså håller jag mig inne idag.

Hundarna har inget emot det, faktiskt. De är vana att vara stilla under dagtid för att få sitt på kvällarna istället.

Nu sitter jag faktiskt framför TV:n och tittar på Deckarna, som handlar om olika deckarförfattare. Jag har ju läst fler av dem och gillar verkligen deckare. Totalt störd när det gäller att läsa deckare. Men det finns ju deckare och deckare. Det får inte vara bara mörka och socialrealistiska, men en bra blandning är ju helt OK. Mons Kallentoft är en typisk sådan författare.

En av mina favoriter vad gäller svenska författare är Ann Rosman. Miljön är skapligt bekant och historierna är dubbla. Anna Jansson är också en mycket bra författare, har inte läst någon “dålig” bok av henne. Karin Wahlberg är också bra och jag saknar hennes deckare, Det har inte blivit någon på några år utan hon har gått över till en annan genre. Sverige har ju faktiskt begåvats med många bra deckarförfattare och jag tror att jag läst hälften eller möjligen 60 % av dem och tror inte att jag ogillat någon av dem. Möjligen har någon av dem haft en och annan dålig dag när de skrev men jag har inte ångrat några av dem i alla fall.

Utländska deckarförfattare finns det ju gott om också. Och numer läser/lyssnar jag på engelsktalande författare. Några favoriter är Louise Penne (kommisarie Gamache), Lisa Jackson, Sandra Brown, Michael Connell och David Baldacci, den sistnämnda skrev bl a böckerna om Kamelklubben, men även många andra bra thrillers.

Så nu vet ni vad jag sysslar med förutom med att söka jobb och hålla på med hund.

Leave a comment